Een belangrijke fase in een reorganisatie is het opleveren van een Organisatie- en Formatierapport (O&F-rapport). Het O&F-rapport  geeft inzicht in hoe de nieuwe organisatie gaat werken, wat de gevolgen zijn voor de medewerkers en hoe die consequenties worden opgevangen.

Het O&F-rapport is de basis voor de OR om zijn advies te geven over de reorganisatie van het bedrijf. Aangezien de uitvoering van het O&F-rapport rechtspositionele gevolgen voor medewerkers met zich mee kan brengen, is zorgvuldigheid in de advisering van groot belang.

Maar, wat is eigenlijk een O&F-rapport, waarom is het een belangrijk document en waar moet de OR op letten als hij gaat adviseren?

Tijdens de praktijkbijeenkomst ‘Wat & Hoe Organisatie- en Formatierapport’ worden de belangrijkste aspecten van de O&F-fase gepresenteerd en toegelicht. Natuurlijk wordt ook ingegaan op vragen die leven. De bedoeling is dat de deelnemers aan deze bijeenkomst kennis en inzicht opdoen over:

  • de plaats van het O&F-rapport in het reorganisatieproces;
  • de opbouw van het O&F-rapport, de voor de medezeggenschap belangrijkste elementen en de interpretatie daarvan;
  • de samenhang van het O&F-rapport met de wet- en regelgeving;
  • het samenspel met eventueel andere niveaus van medezeggenschap en met de vakbonden.

Voor wie?

Deze praktijkbijeenkomst is bedoeld voor Ondernemingsraden die zich goed willen voorbereiden op de O&F-fase en hun kennis en inzicht op dit gebied willen vergroten.

Praktische informatie

  • Presentatie van één dagdeel op basis van groepsinschrijving. Naar gelang de behoefte kan deze bijeenkomst worden verlengd tot twee dagedelen, met als doel het doorleven van een eigen case.
  • Om goed aan te sluiten op de actuele praktijk, vindt voorafgaand aan de bijeenkomst een intakegesprek plaats met (een vertegenwoordiging van) de OR.
  • Locatie: in overleg.
  • Kosten: op aanvraag.

Meer informatie of aanmelden:


Cindy Fornari, 06-42093276, Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.