Na een wisselvallige zomer, met koude dalen en een paar zeer warme pieken, worden de dagen stilaan korter en krijgen de bomen een kleurige tooi. Langzaam zeggen we de zomer vaarwel en maken we ons op voor de herfst waarin de kleur rood voorlopig de boventoon voert. Rode paddenstoelen, rode bessen aan de struiken, en zelfs  de nieuwe modekleur is warmrood.

Eerder heb ik al geschreven over de kracht van de kleuren geel en oranje. Nu dan de kracht van rood. Edward de Bono bedacht zes denkhoeden, waarvan één rode. Mensen die met een rode denkhoed op naar processen kijken, doen dat vanuit hun gevoel en intuïtie en hoeven geen argumenten te geven. Ze reageren vaak spontaan en met emoties. De vraag die deze men sen zich stellen zijn: hoe voel ik mij, wat zegt mijn intuïtie mij? In de spiritualiteit staat rood symbool voor leven, kracht en energie.  Mensen met een rode energie zijn actiegericht en tonen leiderschap. Ze pakken zaken met passie en vertrouwen op. De Management  Drives zeggen dat ‘rode’ mensen worden gedreven door focus, durf, tempo en kracht.  Mensen met een rode drijfveer kunnen goed knopen doorhakken, snel handelen en zijn krachtdadig.

Met de komst van de herfst is ook het nieuwe overlegseizoen gestart. Met frisse energie worden  agenda’s  opgemaakt en de onderwerpen op een rijtje gezet waarover de overlegpartners met elkaar willen spreken. In deze tijden dat dossiers  complexer worden en ontwikkelingen elkaar supersnel  opvolgen, zijn focus houden, het gevoel meenemen in beslissingen en krachtdadig optreden essentieel. Kijk eens om je heen welke OR-collega’s de kwaliteiten van rood bezitten en zet hen mede in om dit overlegseizoen krachtig  te starten en die energie dan vast te houden.  

Reageren:Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Deel deze pagina