Carnaval, Valentijn, demonstrerende Nedcar-medewerkers en Madonna; hebben die iets met elkaar gemeen? Ja, ze geven expressie aan een beleving. Het gaat om het uiten van plezier, boosheid, liefde en creativiteit.

In het communicatieproces is expressie geven een wezenlijk element. Het gaat dan niet alleen over het uiten van inhoud, maar ook om te zeggen wat die inhoud met je doet. De Nedcar-medewerkers kunnen heel goed onder woorden brengen wat zij vinden, waarbij hun  getoonde boosheid  de boodschap krachtig en geloofwaardig maakt.

Uiten is invloed hebben, en dus een essentiële vaardigheid van medezeggenschappers. Vaak blijft het gesprek hangen op het niveau van inhoud of proces. Hoe de relatie tussen OR-leden onderling of met de bestuurder wordt beleefd komt veelal minder aan de orde. Maakt het contact bijvoorbeeld blij of boos? Wat triggert die emotie?
Praten over beleving en emoties is in medezeggenschapsland nog een onbeschreven blad.  Als het wel gebeurt dan is mijn ervaring dat mensen elkaar daardoor beter begrijpen. Ook op inhoud- en procesniveau. De communicatie wordt authentieker  en effectiever. 

Express yourself, zingt Madonna. Zingen bestuurders en medezeggenschappers haar na?

Reageren: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Deel deze pagina