Saffiergroen wordt de nieuwe modekleur in 2013, kopten onlangs een aantal kranten. In deze tijd van het jaar is het groen van de kerstboom en de kersttakken gekoppeld aan het afscheid nemen van een jaar en het verwelkomen van een nieuwe. In de reeks van de kracht van de kleur schreef ik eerder over geel, oranje en rood. Nu is het de beurt aan de groene kracht.

In de spiritualiteit staat groen symbool  voor een nieuw begin en nieuwe start, voor kracht, natuur, helder kunnen voelen, harmonie en balans. Edward de Bono bedacht zes denkhoeden, waarvan één groene. Mensen die een groene denkhoed opzetten zijn creatief. Het groen staat voor groei, energie en leven. Met deze hoed op worden alternatieven en nieuwe ideeën aangereikt en verloopt de discussie opbouwend.
De Management Drives zeggen dat ‘groene’ mensen worden gedreven door gemeenschap, gevoelens, gelijkheid, gezelligheid en harmonie. Mensen met een groene drijfveer zijn onder andere sociaal, hebben goede antennes voor de gevoelens van anderen, hebben oog voor de zwakkeren en vinden dat gewoon al gek genoeg is.

De kleur groen stelt mensen en creativiteit centraal. Beiden komen goed van pas in deze tijd van allerlei ontwikkelingen die diep ingrijpen in het werk en het leven van medewerkers. De OR heeft de middelen om de menselijke maat te agenderen voor het overleg met de directie. Hij kan signalen geven over de beleving van mensen bij de kille cijfers en een creatieve invulling geven aan gelijke kansen en rechten van de werknemers. 

De dialoog kleurt groen als de OR zijn mensgerichte kaarten op tafel durft te leggen. Zet als medezeggenschap je groene kwaliteiten dus volop in en maak van 2013 een mensgericht OR-jaar!

Reageren: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Deel deze pagina