Introductie van een nieuw concept voor organisatieprofessionals door dr. Joost Kampen (PhD)
1 maart 2016, 13.30 – 16.30 uur
The Treehouse in Delft
Het boek over verwaarloosde organisaties van Joost Kampen verscheen als handelseditie van zijn proefschrift in 2011 en beleeft inmiddels zijn 4e druk. Dat betekent dat er nu meer dan 3500 exemplaren hun weg vonden naar managers, bestuurders, adviseurs, HR-managers en OR-leden. Het concept van de verwaarloosde organisatie is in 2014 geïntroduceerd tijdens de jaarlijkse conferentie van de Academy of Management in de VS en krijgt inmiddels internationale erkenning. In oktober 2015 is de Engelse editie verschenen met de prikkelende titel ‘Emotional abuse and neglect in the workplace’. In de Angelsaksische landen komt er steeds meer aandacht voor de negatieve aspecten van wat wij in Nederland het ‘rendementsdenken’ noemen. Maar ook populaire concepten zoals ‘zelfsturende teams’ betekenen in de praktijk regelmatig dat mensen zich in de steek gelaten voelen.
Kampen trekt de parallel tussen leiderschap en ouderschap. Managers sturen op resultaten en kosten maar leiders begeleiden de ontwikkeling van organisaties en mensen. De kennis over verwaarlozing van kinderen heeft hij benut om emotionele verwaarlozing in organisaties te traceren en heeft zich toen afgevraagd hoe je dit kunt herstellen. De schade is namelijk groot in zowel menselijk als economisch opzicht. Uit onderzoek dat Kampen deed in zijn adviesopdrachten ontdekte hij dat vele gebruikelijke instrumentele aanpakken niet werken of zelfs contra-productief zijn. In het boek beschrijft hij zijn praktijkervaringen bij onder meer het Amsterdamse openbaar vervoer bedrijf GVB. Inmiddels weten we dat emotionele verwaarlozing niet alleen voorkomt bij non profit organisaties maar ook bij financiële instellingen of in de bouwwereld. In het hoger onderwijs en in de zorg breekt het inzicht door dat meer managementcontrol emotionele armoede en onthechting tot gevolg heeft.
Tijdens de lezing laat Joost Kampen u kennismaken met een nieuwe theorie waarmee we taal kunnen geven aan problemen van deze tijd in organisaties: hoe kunnen we op menselijke wijze vernieuwen. Terug naar waar het eigenlijk om gaat, namelijk ingaan op wat de klant, de student, de cliënt nodig heeft. Hij reikt instrumenten aan, praktijkvoorbeelden en ontsluit wetenschappelijke kennis. Hij deelt met ons wat interveniëren in een verwaarloosde organisatie doet.