Flyers, posters, ballonnen…..Nederland kiest nieuwe gemeenteraden. Opeens staan mensen voor je neus die vertellen wat ze allemaal voor jou hebben gedaan in de afgelopen jaren. Het blijken politici te zijn die zichzelf uit de raadstoelen hebben gehesen en nu opeens persoonlijk contact maken met de inwoners van hun gemeente. Een patroon dat cynisme oproept, maar blijkbaar moeilijk is om te doorbreken.

Dat ligt overigens niet alleen aan de gemeenteraadsleden maar ook aan de inwoners zelf. Degenen die worden verkozen om aan de slag te gaan in de gemeente moeten laten zien op welke manier zij hun beloftes waarmaken. Inwoners kunnen de gemeenteraad ook actief volgen en benaderen. Een proces van brengen én halen. Communiceren dus!

Ook ondernemingsraden kampen met het gegeven dat er ondanks alle hectiek verbinding moet blijven met de achterban. Vaak doen Ondernemingsraden hetzelfde als gemeenteraadsleden en komen zij pas duidelijker in beeld met de verkiezingen in het vizier.
Medezeggenschap bedrijven houdt in dat het altijd campagnetijd is. Dit betekent: vanaf de start laten zien waar de OR voor gaat en staat, vertellen wat is binnengehaald  en wat niet en hoe dat komt.  Peilen bij de achterban wat leeft en speelt en op het juiste moment de medewerkers actief betrekken bij het OR-werk. Een hele klus, maar broodnodig. Tijdige en samenhangende communicatie  geeft namelijk  smoel aan de inhoud van het OR-werk. En daarmee moet je dus niet wachten tot het moment dat verkiezingen weer in de lucht hangen.

De start van de verkiezingscampagne begint op het moment dat de nieuwe OR het stokje overneemt. Een open deur? Allicht, maar wel eentje die al jaren wagenwijd openstaat en nu wel eens gesloten mag worden.

Reageren: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Deel deze pagina