Wat maakt een Ondernemingsraad succesvol? Waar wordt een Ondernemingsraad door bestuurder en achterban voor gewaardeerd? Uit diverse onderzoeken en literatuur blijkt dat een Ondernemingsraad waardering oogst van zowel de bestuurder als van de achterban als uit zijn denken en doen blijkt dat de Ondernemingraad:

  • Een eigen gezicht heeft
    Hiermee wordt bedoeld dat de Ondernemingsraad een duidelijke visie heeft op:
    - de relatie met de bestuurder;
    - het omgaan met vraagstukken en procedures;
    - zijn positie heeft t.o.v. de medewerkers).
  • Weet wat hij inhoudelijk wil en waar hij voor staat
    De Ondernemingraad heeft een duidelijke visie, ambitie en doel en heeft dat goed gecommuniceerd. De Ondernemingsraad weet hoe en bij wie hij invloed moet uitoefenen. Zijn goed afgewogen standpunten komen voort uit een zorgvuldig doorlopen proces van bevindingen-oordelen-besluiten. Ontwikkelingen en besluitvorming worden gelegd langs duidelijke toetscriteria.
  • Flexibel is in gedrag
    De Ondernemingsraad weet welke aanpak hij kiest en waarom dat is. Hij weet goed om te gaan met dilemma’s en
     flexibel in te spelen op verzoeken van de bestuurder.
  • Iets  te bieden heeft
    De Ondernemingsraad kent de belangen en behoeften van de belangrijkste stakeholders en achterban. Hij weet
    wat hij moet halen en brengen en weet dat goed te timen.
  • Gezag heeft opgebouwd
    Wat de Ondernemingsraad doet is goed doordacht en snijdt hout.
  • Moed, durf en lef toont
    De Ondernemingsraad laat zien dat hij onafhankelijk is en zijn rug weet recht te houden.

Formuleren visie, ambitie, doelen en aanpak van de Ondernemingsraad

Wil de Ondernemingsraad deze succesfactoren bereiken, dan is het essentieel dat hij in elk geval bij de start van de zittingsperiode zijn visie, ambitie, doelen en aanpak formuleert. Belangrijk is ook om deze periodiek te evalueren. De halfjaarlijkse overleggen (art. 24) met de bestuurder zijn daarvoor belangrijke momenten, omdat de Ondernemingsraad op basis daarvan weet wat er het komende half jaar aan nieuwe zaken op de medezeggenschap af komt. Naast proces en inhoud is het een must om een effectieve en efficiënte organisatievorm te kiezen. Ten slotte is aandacht voor een goede communicatieaanpak belangrijk. Immers, onbekend maakt onbemind.

 

Meer informatie?
Cindy Fornari: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Deel deze pagina