De ambtelijk secretaris is een`faciliteit’ die door de bestuurder wordt aangesteld ter ondersteuning van de Ondernemingsraad. Deze functie is een belangrijke schakel als het gaat om ondersteuning, advisering en om kennis- en informatie-uitwisseling binnen en buiten de medezeggenschap. In de praktijk is de ambtelijk secretaris veelal ook de zogenaamde linking-pin tussen de Ondernemingsraad en (adviseurs van) de bestuurder.
De functie van ambtelijk secretaris is de enige constante factor binnen de medezeggenschap. Immers, iedere drie jaar wisselt de Ondernemingsraad van samenstelling. De ambtelijk secretaris is de essentiële continu factor, en wordt in de organisatie dan ook gezien als vraagbaak voor OR-zaken.
De rol en taak van de ambtelijk secretaris is veelal afhankelijk van de behoefte van de Ondernemingsraad. Ook de door de bestuurder beschikbaar gestelde uren zijn daarop van invloed. In de praktijk zijn meestal drie rollen te onderscheiden, namelijk:
Deze rollen worden veelal tegelijk door dezelfde ambtelijk secretaris uitgevoerd. In enkele gevallen is de rol van de secretarieel/administratief ondersteuner ondergebracht bij iemand anders. Deze wordt dan aangestuurd door de ambtelijk secretaris.
Meer informatie?
Cindy Fornari: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.