Welke actie moet de OR ondernemen als de kwaliteit van de uitvoering van een besluit niet goed is. Een voorbeeld uit de praktijk van de overheid. In de concept-plaatsingsbrief aan de medewerker over hun plek in de nieuwe organisatie staat de wettelijke bezwaartermijn niet aangegeven. Ook klopt de inhoud van de brief niet met de afgesproken regels over het plaatsingsproces.

De OR geeft hierover signalen af aan de bestuurder. Sterker nog, de OR doet zelf tekstvoorstellen zodat de brief weer klopt. De voorstellen worden overgenomen en het juridische gevaar is geweken.  Had de OR alleen een signaal moet geven of heeft hij goed gehandeld door zelf de pen op te pakken en daarmee de taak over te nemen van de bestuurder?
De zorgtaak (WOR, art. 28) is een belangrijk taak van de OR en vereist dat de medezeggenschap de uitvoering van besluiten volgt. In dit geval heeft de OR gehandeld vanuit die rol en taak én zijn loyaliteit naar de medewerkers. De medezeggenschap heeft ervoor gezorgd dat zo’n belangrijke brief  goed voldoet aan de wet- en regelgeving. Hierdoor is er ook voor gezorgd dat, indien medewerkers bezwaar aantekenen, de bestuurder in elk geval qua procedure goed zit en op dit punt niet terecht wordt gewezen door de rechter. Dat komt het imago van de organisatie weer ten goede.

De OR heeft zijn taak dus goed gedaan en heeft de bredere context van dit soort fouten meegewogen in de genomen actie. Maar……door zelf de pen op te pakken zat de OR wel op de stoel van de bestuurder. En dat is niet de bedoeling. In dit soort gevallen is het essentieel dat OR en bestuurder deze rolverwisseling bespreekbaar maken. Niet vanuit het vingerwijzen, maar om ervan te leren en te kijken wat nodig is om dit in de toekomst te voorkomen.  Een rolverwisseling kan op een gegeven moment wederzijds leiden tot irritaties en onbegrip. Logisch maar ook jammer, want de intenties die hieraan ten grondslag liggen zijn vaak goed en dienen het belang van organisatie en mensen.
Even de plaats innemen op de bok kan dus voorkomen, maar de zweep hoort wel thuis in de hand van de bestuurder. In open dialoog hierover zijn en blijven is belangrijk voor het onderlinge respect en vertrouwen. 
 
Meer informatie: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Deel deze pagina